Škoda klub Litvínov
Škoda klub Litvínov majitel: Milan Schlauch místo výskytu: Litvínov
Hnací agregát Max. rychlost: 160 km/h Motor: Škoda 120 ls, dvoukomorový karburátor, otevřené sání, výfukové potrubí 110r, eMková spojka, plnoprůtok, laděný výfuk, průhledné víčko na rozdělovač Převodovka: čtyřrychlostní, typ M
Podvozek Nápravy: Přední typ M, hřebenové řízení se zkracovanou volantovou tyčí, krátká pera ze š130 (vývozní typ) Zadní typ M, kyvadlová Brzdy: nové trubičky, s posilovačem
Kola elektronová (otvíráky), obutá Michelin MXT 175/70
Karoserie Interiér: sedadla Recaro, středový panel VW golf 1, kulaté prosvícené budíky s otáčkoměrem š120 ls, volant favorit silverline (kůže), hlavice řadící páky (kůže,hliník), ipurové lišty upravené ze š120 gls, celý interiér laděn do černa (včetně střešního potahu), clony proti slunci ze š110r (delší) Vnějšek: přední nárazník typ M se spoilerem, přídavná dálková světla ve spoileru, přední bílé blinkry, nová světla, boční blikače ze š120, sportovní zrcátka (kapky), folie
Hundrtku původně koupila máma pro svoje ježdění někdy v roce 95, za 10.000 Kč, byla bílá v docela slušném stavu, prakticky bez koroze, s pozinkovanejma blatníkama, ale jinak klasická stovka (určitě si to dokážete představit). V té době jsme ani já, ani brácha ještě neměli řidičák. Ale jak šel čas tak brácha navštívil úspěšně autoškolu a hurá na hundrtku. Nejdřív se o ní dělili, ale postupně máma rezignovala a hundrtka zůstala už jen bráchovi.
Hundrtka v serii vypadá docela uboze, tak se postupně a pomalu začalo vylepšovat, jako první přišly na řadu 13'' disky obuté na 165-kách, černá palubovka a dvoukomorový karburátor spolu s erkovým výfukem. Tak jezdila do té doby než se zlomila levá zadní poloosa, pak šla do servisu kde nám nabídli motor Š120 garde (užovka s plnoprůtokem), kývli jsme na to a hurá lítat.
V tý době už hundrtka vypadala docela slušně, a tak jsme se seznámili i s několika lidmi, kteří taktéž vylepšovali své škodovky a pomalinku začal vznikat i škoda klub.
Postupně došlo i ke kompletní renovaci karoserie, dostala zelený lak, nová světla, emkové nárazníky, a přední spoiler. Vevnitř přibyl menší volant z erka, ls-ové páčky pod volant, budíky ze 120 s otáčkoměrem, sedačky z favorita, středový panel z golfa 1, ipurové lišty na dveře ze Š120GLS, nastříkán byl i strop na černo.
Takto jezdila dlouhou dobu, jediné co se ještě postupem času přidalo byly elektronová kola (tzv. otvíráky) a sportovní zpětná zrcátka (kapky).
Jak se občas stává, došlo k tomu že brácha zadřel motor a pokukoval po jiném autě, v té době bylo téměř jisté že auto bude moje, já jsem byl zrovna trochu při penězích a tak jsem rozhodl že se koupí motor, a dá se znovu dohromady. Koupila se starší eMková 120 LS. Jenže když už je motor venku tak to chce i převodovku (stovková už přestala vyhovovat), rozhodnutí padlo na 4-rychlostní Š120 typ M. Já jsem ještě chtěl eMkové nápravy, ale brácha o nich nechtěl ani slyšet, prý by se musely zaklepávat blatníky a auto by muselo znovu do laku…..
Nakonec jsem si vyhádal že když do týdne seženu obě nápravy tak tam půjdou, druhý den už byly schovaný v garáži, takže po mém zásahu byl kompletní podvozek včetně hnacího agregátu ze škody 120ls.
Po novém laku přibyly ještě folie a bezklínkové gumy.
Já jsem udělal řidičák a brácha koupil rapida. Když jsem vlastnil Hundrtku já, tak jsem dodal ještě anatomická sedadla recaro a postavil jsem nové brzdy včetně posilovače.
Pak přišla do mého života vojna a já přestal upravovat a začal hodně jezdit, časem se zadřel i motor a já neměl peníze, tak jsem sehnal za odvoz motor Š105, který bral olej, v tomto stavu brácha dostal nabídku koupit podstatně zachovalejšího rapida v úpravě, ale co s původním rapidem? Vše dopadlo tak že brácha koupil černýho, já koupil od něj bílýho a Hundrtka musela jít pryč, prodal jsem jí loni v Listopadu za pouhých 10.000Kč
Black and White
Rapid 136 (bílej, WHITE)
Hnací agregát Max.rychlost: nezjištěno (>180 km/h) Motor: Škoda 136 favorit, bez úprav, spojka průměr 190 mm, laděný výfuk, LPG, průhledné víčko na rozdělovač Převodovka: pětirychlostní
Podvozek Nápravy: Přední: snížené pružiny o 1 a třičtvrtě závitu, podložky 15mm Zadní: vlečná, podložky 32mm Brzdy: bez úprav plastové podběhy
Kola Elektronová (apolla), obutá Michelin energy 175/70, lakované středy
Karoserie Interiér: sedadlo Recaro (skořepina), volant Victor, hlavice řadicí páky (kůže,hliník), středový panel z Felicie, čtyřbodové pásy Schroth červené barvy, polepy imitací žebrovaného plechu, autoradio SONY, třípásmové repro + zesilovač PIONEER, 2x basový talíř FURY Vnějšek: přední spoiler, kulaté mlhovky, zamračená kapota, sportovní maska chladiče, přední a boční bílé blinkry, zavařený přívod vzduchu k topení - nasávač, centrální stěrač, kulaté zrcátka (kapky), kryty klik z Favorita, stříbrné folie, kryt víčka nádrže, střešní křídlo, přítlačné křídlo (hrazda), zatmavená zadní světla
Bílýho Rapida původně koupil brácha, na Hundrtce zadřel motor, a začal se poohlížet po jiném autě. Kamarád Marcel ho hodně ovlivnil, aby bylo zkoupeno kupé, byli jsme banda škodováků, tak nemohla být řeč o ničem jiném než o škodovce. Bráchův vysněný model byl Rapid 136 pokud možno v nejlepším stavu, s nejméně najetými kilometry, a hlavně musel mít černý interiér.
Takový Rapid se velmi špatně schání a peněz zrovna taky nebylo nazbyt, po shlédnutí několika exponátů tohoto typu, jsem narazil na zajímavý inzerát, který hlásal: prodám škoda 135, r.v. 85, bílá, LPG, cena 26.000,- Jelikož byl brácha ještě na vojně tak jsem ho vyrazil shlédnout já, ze 135 se vyklubala čistokrevná 130, která měla drobnou korozi, ale naprosto dokonale zachovalý černý interiér.
A tak začalo dlouhé přemlouvání, nakonec to došlo tak daleko že brácha byl udolán a Rapid stál v garáži.
Později jsme zjistili že tento Rapid byl vývozní exponát který jezdil dlouhou dobu po silnicích Belgie. Byl přitažen začátkem roku 1990 a pár let poté přestavěn na LPG. První do čeho byla nutná investice byly přední kotouče a Rapida jsme přezuli na plecháče, původně byl na elektronech, které byly v žalostném stavu. Jako druhé šly dolů všechny samolepky, potahy a nechutné křídlo, celý se umyl a tak se z něj vyklubal docela hezké autíčko.
Pak přišlo na řadu nutné snížení a to o 1 a třičtvrtě závitu, přidal se starší motor 136 favorit a tak jezdil dlouhou dobu než přišly vánoce. Na ty se koupilo nové křídlo, zadní bílé blinkry a podařilo se nám vyměnit apolla za mnohem zachovalejší, sehnaly se podložky (dozadu 3,5cm a na předek 3,2 cm - materiál silon)a namontoval se alarm s centrálem. Později jsme ještě koupili starší dveře ve kterých bylo el.stahování oken, přibylo autorádio SONY, a dozadu dva třípásmové reproduktory MAGNAT a dva basové talíře PYRAMIDE. Tak Rapid odjezdil většinu svého života v bráchových službách. Jenže bráchovo srdce stále tlouklo pro original 136, ani ta na sebe nenechala dlouho čekat, jeden známý prodával dokonale zachovalou černou 136, která měla najeto pouze 60.000 km, v kompletním tuningu, slovo dalo slovo a brácha si plácnul na černýho, jenže co s bílým? Prodá se Hundrtka, bílýho dostanu já a za peníze co se utrží z Hundrtky se zaplatí černej.
A tak jsem se k bílýmu dostal já, jenže se začaly přehazovat věci, na černýho přešly: podložky s kolama, bílý blinkry, alarm, stahování oken i komplet muzika. Pak jsem začal upravovat já, k dispozici jsem měl bílé otvíráky z černého Rapida, stejně tak i rádio a repráky, podařilo se mi sehnat skořepinku RECARO, časem se mi i naskytla koupě apoll, a nedávno jsem koupil čtyřbodové pásy SCHROTH, přidal jsem laděný výfuk z kadeta 1,6, který jsem už nahradil tlumičem z Mazdy 626 a vytáčej se mi podložky se šroubama.
Nejnákladnější úprava pro mě je kompletní rekonstrukce reznoucí karoserie ze které zůstane pouze střecha, zadní čelo a kapoty, jinak všechny plechy půjdou nový. Zatím mě přípravy na ní přišly na 10.000 a počítám že do toho ještě tak jednou tolik vrazím. Teď jezdím s autem, které jsem už začal odstrojovat, tak tam mám jen tu skořápku, 1 čtyřbod a palubovku, 25.5.2001 začínám vařit a stříkat, tak doufám že to na sraz stihnu, pokusím se všechno zdokumentovat.
Generální opravu karoserie jsme nakonec zdárně dokončili 6.9.2001 den před srazem ve Štílci. Zastavili jsme se na částce 29.000,- Vše zkomplikovala anabáze s motorem, u kterého jsme během oprav zjistili prasklý blok, v oblasti spodního úchytu alternátoru (6.500,-). Od doby kdy jsme vše dokončili stále přibývají nové úpravy, v poslední době bych rád zmínil přední spoiler, do kterého jsem zabudoval velké kulaté mlhovky ve stylu WRC, na autě to vypadá velmi zajímavě, nyní ho zbývá jen nalakovat. Postupně bych rád na bílou karoserii přidal nějaké pruhy v červené a modré barvě, bezpečnostní rám, a už dlouho si slibuji druhé recaro. Co se týká vzhledu zvenčí, tak jsem již spokojen, teď se spíš hodlám soustředit na úpravy podvozku - částečně už mám nakoupené díly na GO přední nápravy, a šetřím i na zadní kotoučové brzdy - samozřejmě s nutným vyztužením zadní nápravy. Pak již jen přetěsnit převodovku, a motor si nechávám až nakonec. Zastávám totiž teorii, že motor nesmí převyšovat možnosti auta.
Rapid 136 (černej, BLACK)
Hnací agregát Max.rychlost: nezjištěno (>180 km/h) Motor: Škoda 136 Rapid, nezjištěný rozsah úprav (údajně chybí jen ostrá vačka),laděný výfuk, průhledné víčko na rozdělovač Převodovka: pětirychlostní
Podvozek Nápravy: Přední: snížené pružiny o 1 a půl závitu, podložky 15 mm (materiál silon), delší šrouby Zadní vlečná, podložky 35 mm (materiál silon), delší šrouby Brzdy: lakované třmeny a bubny červenou barvou
Kola Elektronová (apolla), obutá Matador MP12 165/70
Karoserie Interiér: sportovní volant ze š130rs (potah kůže), hlavice řadící páky (kůže), potahy, polepy černou semišovou látkou, autorádio SONY, třípásmové repro Magnat, dva basové talíře Pyramide, hliníkové pedály Vnějšek: přední spoiler s přídavnými světly do mlhy, lízátko, maska s přídavnými dálkovými světly, mračítka, nádechy, sportovní zrcátka (kapky), prahy, zadní spoiler,přítlačné křídlo (hrazda), kryty klik z felicie, všechny blinkry v bílé barvě.
Černej Rapid původně jezdil v Mostě ve službách jednoho z našich kamarádů, už v době kdy brácha měl Hundrtku tak se mu strašně líbil, jednoho dne jsme se dozvěděli že Rapid je na prodej a to jen za 35.000, netrvalo dlouho a Rapid byl náš.
Takhle zachovalej kousek se jen tak nevidí, najeto 60.000 km, původní lak, bez koroze, úprava na motoru, laděný výfuk, kompletní kit spoilerů, dokonale zachovalej interiér, a hlavně byla to original 136, kterou brácha vždycky chtěl, r.v.88, do provozu šel až v 90 ! To ani nemluvím o tom že auto chodilo pravidelně každý půlrok na vystříkání dutin atd., když jsme se podívali na podvozek tak nás uvítaly omalovánky, kombinace několika barev, kterými byly rozlišeny brzdy, stabilizátory, nápravy atd.
Jedinou chybu mělo auto v tom že mělo zapadlý kola. Brácha hned začal přehazovat z bílýho věci.
Jako první padly za oběť zadní bílé blinkry, koupili se i přední, pak se pokračovalo podložkama a apollama, nainstalovalo se i centrální zamykání s alarmem, el.stahování oken, snížil se a můžeme lítat.
Na srazu v Brně jsme ještě sehnali boční bílý blinkry a po srazu se ještě přehodila muzika, v tomto stavu auto jezdí dodnes….
Milan Schlauch
|